Abstract | Cilj istraživanja: glavni cilj ovog istraživanja bio je ispitati razinu znanja studenata prve i druge godine diplomskog studija Sestrinstva u Svetoj Nedelji o pravnom okviru, proceduri primjene i etičkim značajkama humane fiksacije u jedinici intenzivnog liječenja.
Nacrt studije: presječna studija.
Ispitanici i metode: ispitanici su studenti prve i druge godine diplomskog studija Sestrinstva u Svetoj Nedelji koji su ispunili anonimni upitnik od 22. ožujka do 9. travnja 2024. godine. Mrežno istraživanje provedeno je putem Google obrazaca i obuhvatilo je četiri dijela: sociodemografske karakteristike, pravni okvir, proceduru primjene i etičke značajke humane fiksacije. Kategorijski podaci obrađeni su apsolutnim i relativnim frekvencijama, numerički podaci aritmetičkom sredinom i standardnom devijacijom, a razlike hi-kvadrat testom i Fisherovim egzaktnim testom (alfa = 0,05) koristeći SPSS verziju 26.0. Istraživanje je slijedilo etičke standarde informiranim pristankom, povjerljivošću i anonimnošću podataka.
Rezultati: istraživanje je obuhvatilo 74 ispitanika, većinom žene (79,7 %), najčešće u dobi od 30 do 45 godina (55,4 %) i zaposlene na puno radno vrijeme (95,9 %). Većina ispitanika (63,5 %) zna da bolesnik može legalno odbiti humanu fiksaciju, dok je njih samo 44,6 % znalo tko može donijeti odluku o fiksaciji. Studenti su pokazali visoku razinu znanja o etičkim značajkama, ali znatno niže znanje o proceduralnim koracima humane fiksacije, posebice o prvom koraku (33,8 %). Usporedba sociodemografskih pokazatelja nije pokazala statistički značajne razlike u razini znanja među ispitanicima.
Zaključak: istraživanje je pokazalo različite razine znanja o primjeni humane fiksacije među studentima prve i druge godine diplomskog studija Sestrinstva u Svetoj Nedelji, pri čemu većina posjeduje dobro ili odlično znanje. Međutim, postoji potreba za dodatnom edukacijom medicinskih sestara/tehničara, osobito u proceduralnim i etičkim značajkama. Većina ispitanika zna pravne okvire i etičke principe humane fiksacije, no slabije razumiju proceduralne korake, kao što su prvi korak i postupanje na zahtjev za oslobađanjem od fiksacije. Preporučuje se razvoj i provođenje ciljane edukacije zdravstvenih djelatnika kako bi se poboljšalo razumijevanje pravnih, proceduralnih i etičkih značajki humane |
Abstract (english) | Objectives: The main objective of this study was to investigate the level of knowledge of first-and second-year nursing students in Sveta Nedelja about the legal framework, application procedure, and ethical aspects of restraining people in the intensive care unit.
Study design: Cross-sectional study.
Respondents and methods: The participants were first- and second-year students of the Master's program in Nursing in Sveta Nedelja who completed an anonymous questionnaire from March 22 to April 9, 2024. The online survey was conducted via Google Forms and included four parts: socio-demographic characteristics, legal framework, application procedures, and ethical aspects of restraining people. Categorical data were analyzed using absolute and relative frequencies, numerical data using mean and standard deviation, and differences using the chi-square test and Fisher's exact test (alpha = 0.05) using SPSS version 26.0. The study followed ethical standards with informed consent, confidentiality, and anonymity of data.
Results: The study included 74 participants, predominantly women (79.7%), aged 30 to 45 years (55.4%) and employed full-time (95.9%). Most participants (63.5%) knew that a patient can legally refuse coercive measures, but only 44.6% correctly answered who can decide on the use of coercive measures. The students knew a lot about ethical aspects, but significantly less about the procedural steps involved in restraining people, particularly the first step (33.8%). A comparison of socio-demographic indicators revealed no statistically significant differences in the participants' level of knowledge.
Conclusion: The study showed that first- and second-year nursing students in Sveta Nedelja have varying levels of knowledge about the use of human restraint. While most of them have good or excellent knowledge, there is a need for further training, especially on procedural and ethical aspects. Most participants are familiar with the legal framework and ethical principles of restraining people but have a weaker understanding of the procedural steps, e.g. the first step and how to respond to requests for exemption from restraint. It is recommended that targeted training be developed and delivered to improve understanding of the legal, procedural, and ethical aspects of restraining people to ensure high competence and patient safety in clinical practice. |